Binder 소개 - MoMA의 디지털 보존 비전

edited May 2015 in Binder
Binder는 MoMA의 디지털 보존 소프트웨어입니다.
Artefactual과 MoMA가 공동으로 개발했습니다.
오늘 오픈소스로 공개되었습니다.


binder_logo


AtoM을 사용하며 아쉬웠던 점 중 하나는 보여주는 방식이었습니다.
계층구조 트리가 불친절하고, 디지털 객체 시각화가 아쉽습니다.

또 하나는 디지털 보존입니다.
디지털 객체 파일포맷에 신경을 덜 쓰도록, 알아서 마이그레이션해 주면 좋은데
아카이브매티카와 연동하는 방식이 불편하고 잘 안됩니다.
그래서 파일 네이밍이나 식별자, 디지털 객체 파일포맷을 신경써야 합니다.
컬렉션 규모가 커질 수록 좀 더 시스템적인 처리가 아쉬워집니다.

예전에 DRMC 슬라이드 자료를 통해 소개해 드렸듯이,
MoMA는 AtoM과 Archivematica 기능을 섞어놓은 툴을 개발 중이었습니다.
오늘 새 이름으로 공개된 Binder는 이런 제 고민을 상당 부분 해소시킬 것 같습니다.
Binder는 소프트웨어 기반 아트웍, 비디오게임, 멀티미디어 파일 등의 보존을 위해 만들어졌습니다.
그래서 복잡한 컴포넌트들의 관계나 다양한 버전, 패키지의 존재를 잘 표현합니다.

요즘 인간과기억아카이브에서도 웹페이지를 아카이빙하는 경우가 많습니다. 
단원고 학생들의 SNS계정, 5월 12일의 트위터 트렌드, 블로그 등입니다.
이 기록을 AtoM에서 서비스하자면 좀 복잡해집니다.
컴포넌트 파일들과 html, 서비스용 캡처이미지, rdf프로젝트 파일 등을 ZIP으로 묶어 등록할 수 있지만,
좋은 보여주기 방식은 아닙니다.

Binder는 아트웍 레코드와 콤포넌트, AIP, 파일, 테크놀로지레코드 등으로 구분하여 보여줍니다.
테트리스라는 게임이 있으면 그 게임에 대한 아트웍레코드, 즉 ISAD(G) 같은 디스크립션이 있고,
1984년 IBM PC버전, 1988년 닌텐도ES버전, 1988년 NES게임보이 버전 등의 세가지 표현형이 있고,
이 세가지 표현형에 대한 AIP와 각 버전별 AIP가 존재합니다.
AIP는 파일과 메타데이터 등이 있습니다.
컨텍스트 브라우저는 이러한 논리적 관계들을 마인드맵 형태로 한눈에 보여줍니다.
패키지로 만들어 보존성도 높이고 즉시 관련 파일을 재생할 수 있어 이용자 입장에서 상당히 편리합니다.

Binder는 AtoM의 DNA를 이어받고 있지만 프로젝트가 커지면서 완전히 새로운 플랫폼이 되었습니다.
AtoM은 오디오비쥬얼 객체나 건축, 예술작품 등에 두루 쓰이기 어려운 점이 있었습니다.
앞으로 미술관, 박물관 등에 Binder를 많이 소개해 드릴 것 같네요.



아래는 MoMA 블로그에 소개된 내용입니다.
원본 링크의 Youtube 동영상을 보시면 이해가 빠르게 되실 겁니다.


MAY 13, 2015  |  MEDIA CONSERVATION
Open-Sourcing MoMA’s Digital Vault

Posted by Ben Fino-Radin, Digital Repository Manager, Department of Conservation

Binder3

In my previous post we introduced MoMA’s digital art vault, and two of its components: Archivematica (aka “the packager”) and Arkivum (aka “the warehouse”). These systems meet two essential challenges: how to ensure that, far into the future, people will be able to understand the bits and bytes that constitute a digital item in our collection, and how to ensure that we can keep a bit-for-bit authentic copy of this digital item indefinitely. These two systems work together to facilitate digital preservation designed for the long haul; it’s a bit like carving something into stone in a universal language and storing it in an underground vault. While this is great for preservation, it renders active management, access and big-picture analysis quite difficult and cumbersome. We talked to experts from the private sector, libraries, archives, museums, and more to see what others were doing to address this issue. Our findings uncovered plenty of systems designed to address this issue, but the digital preservation requirements of media conservators working with museum collections far outstripped current state-of-the-art options. In other words, there was a gap between what we needed and what was available. So we rolled up our sleeves and did something about it!

Today I am very pleased to introduce Binder, a Web application designed for overseeing and managing the active preservation of digital collections, developed by MoMA and Artefactual Systems. Today we have released Binder as free, open-source software for anyone to use, adopt, modify, and redistribute.



As we’ve discussed, Archivematica (“the packager”) produces all kinds of invaluable information about our digital collections: what file formats are present, the granular characteristics of each file, information that allows us to verify the authenticity, and more. This information is packaged with the collections in the warehouse, in a format that requires no special tools or techniques to understand—it can be read easily by the naked eye, and is also very easy for computers to understand because it is written in a structured, standardized format. Yet this format makes it difficult to run quick and effective analyses across the entire collection. What is good for preservation is not always a boon to access or management. Therefore, before packages are sent to “the warehouse,” Binder sifts through them, indexes their contents, and stores what it finds in a database that is built to be very good at queries across large sets of data. Binder allows us to see the bigger picture in our collection.

Binder also helps us understand the smaller picture. As explored by Peter Oleksik, a single video artwork can exist in many different formats—Digital Betacam, U-matic, DVD, and multiple digital video file formats. In conservation, a huge part of what we do is to manage change and variability, so conservators need the ability to understand the past lives of artworks. Binder helps us do this.

Media components of artworks always possess some kind of dependency—for instance, a device or piece of software that is required in order to render the material properly. This can vary from a software-based artwork requiring a certain operating system to a digital video file that only plays properly in a particular video player (which is in turn dependent on a particular operating system). Binder helps us draw, describe, and understand these sorts of relationships, and to preserve the dependency itself.

For the nerds in the audience, you will be excited to know that Binder provides a REST API, which means that not only does Binder provide unparalleled control and knowledge over archival packages of digital materials, it also opens doors to new applications that can be built on top. We have been using Binder for about five months now, and already we understand our digital collections in new and incredibly exciting ways. But we are more excited to now be giving it away as free, open-source software. You can find Binder on GitHub, and documentation of its features, technologies, and API on readthedocs. Feel free to send any questions to Binder’s newly created Google Group. Now get downloading!

Tags: ConservationMedia Conservationmedia art installations MORE

출처: http://www.moma.org/explore/inside_out/2015/05/13/open-sourcing-momas-digital-vault

Sign In or Register to comment.